הזדמנויות הרחבת הפעילות העסקית שלך בעזרת מכרזים ממשלתיים

בעלי עסקים קטנים ובינוניים, שמעוניינים להרחיב את בסיס הפעילות העסקית שלהם, משתתפים במכרזים שמציעות רשויות מקומיות וחברות אחרות במשק. מכרזים מוגדרים כתהליכים בהם גופים שמעוניינים לרכוש מוצר או עבודה שהיא, מבקשים הצעות מחיר מספקים וקבלנים ובוחרים בהצעה הטובה ביותר, לאחר שקלול פרמטרים כמו ניסיון, איכות, זמן אספקה וכיוצא בזה.
על חלק מהגופים חלה חובה חוקית לפרסום מכרזים בהתאם לחוק חובת מכרזים, חוק מחייב גופי מדינה וגופים ציבוריים לפרסם מכרזים לגבי חלק מרכישותיהם.
גם לגבי  גופים שאינם מחויבים לפרסם מכרז ובכל זאת בוחרים בזה, אלה מחויבים לנהל את ההליכים בהתאם לדיני מכרזים, כולל התחשבות בכל התקנות הקובעות את דרך ניהול המכרז במצבים שונים.
בעוד שעסקים גדולים יכולים לאפשר לעצמם להקים מחלקות המתמחות בתחום הגשת מכרזים, דבר זה אינו אפשרי לרוב בקרב עסקים קטנים ובינוניים, הנדרשים לשמור על כללים בסיסיים כדי להימנע  מפסילה על הסף בעקבות טעיות הנוגעות לדינים אלו.

האם כדאי להשקיע מאמץ במכרזים פומביים?

בחינת הכדאיות להשתתפות במכרז היא מורכבת. לעסקים קטנים ובינוניים כדאי לבחון מספר דברים בעת ביצוע הצעדים הראשונים בתחום :

  • אם מדובר במכרז פתוח, הכרוך בתשלום בגין קבלת המפרט – קראו את המפרט לפני קנייתו.
  • האם אתם אכן מעוניינים להשתתף בו ?
  • האם העסק עומד בכל דרישות הסף למכרז ?
  • האם ביכולתו של העסק לספק מענה מלא לדרישות המכרז ?
  • האם כל המשאבים הנדרשים לביצוע תנאי המכרז נמצאים בהישג יד ?
  • האם העסק יכול לספק את המענה תוך עמידה ברמת איכות מספקת ?
  • האם העסק יכול להתמודד ברמת מחירים תחרותית וכלכלית ?

אם התשובות על כל השאלות הללו חיוביות, בצעו בדיקה מעמיקה של כל ההשלכות הנובעות מזכייה במכרז זה, והחלו בהכנת המענה למכרז

Wizbiz מכרזים מעניקה למנויים שלה ליווי וייעוץ בהגשה למכרזים 

דגשים חשובים לניגשים למכרזים ממשלתיים

לכל מכרז מצורפים תנאים שהספק המציע מחויב לעמוד בהם כתנאי להשתתפותו, כמו גם להמציא את כל האישורים הנחוצים. חשוב לוודא שאכן המציע עונה על כל התנאים הנדרשים במכרז שכן, לולא הם, ההצעה עלולה להיפסל. בנוסף, חשוב לקרוא בעיון את מסמכי המכרז, להתייחס לכל סעיף וסעיף ולתת מענה בהתאם להוראות בכפוף לפירוט שנדרש. כמו כן, יש להגיש את ההצעה חתומה,  לאחר מילוי כל דרישות עורך המכרז, בתוך מעטפה סגורה במועד שנקבע בתנאי המכרז, במקום המצוין ובמספר עותקים כפי שנקבע במסגרת התנאים. במידה ולא צוינה כמות העתקים הנדרשים, יש להגיש את ההצעה בשני העתקים.

הכרת כללי דיני מכרזים 

תחום דיני המכרזים הינו תחום בו כמעט שאין מקום לטעויות, כאשר יש לקחת בחשבון שכל טעות עשויה לגרום להפסד או לפסילת ההצעה, שיתכן שהושקעו בה מאמצים וזמן יקרים. עסקים קטנים ובינוניים מודעים לקושי זה ובחלק מהפעמים בוחרים שלא לגשת למכרזים בעוד שאחרים משקיעים זמן ומשאבים לטובת הצעות למכרז, אך עשויים לגלות שהצעתם נפסלה על הסף בגלל טעויות שנובעות מחוסר הכרות של כללי הבסיס בדיני המכרזים או מסיבות טכניות שהן. במטרה להימנע ממצבים שכאלו, חשוב להכיר את הכללים הבסיסיים בדיני מכרזים ולהקפיד לשמור עליהם בכל השלבים הרלוונטיים ובכך להפחית באופן ניכר את סיכון פסילת הצעה.

הקפדה על מועד הגשה למכרזים פומביים

אחת הסיבות הנפוצות לפסילת הצעה למכרז מתייחסת לאיחור במועד ההגשה, המופיע במסגרת פרטי המכרז. פרט למקרים חריגים יוצאי דופן, כל איחור בהגשה למכרז גורר את פסילתה על הסף.  לכן לא מומלץ לחכות עד הרגע האחרון בהגשת הבקשה, כאשר יש להתחשב בקיומם של עיכובים לא צפויים בדרך אל תיבת ההצעות. בנוסף, את מלאכת הגשת הצעת המכרז רצוי להפקיד בידי אדם אחראי המצויד בפרטים המלאים כך שיידע להגיע בזמן הנכון למקום הנכון.

צירוף ערבות בנקאית
בחלק מהמכרזים יש צורך בצירוף ערבות בנקאית, כאשר יש לקחת בחשבון כי פגם שהוא בערבות אינו ניתן לתיקון וגורר פסילה של ההתמודדות במכרז. בנוסף, בחלק מהפעמים, דורשים מפרסמי המכרזים שהערבות תהיה בנוסח קבוע מראש שמצורף למסמכי המכרז. לפעמים הבנק מנפיק עבור המציע את הערבות הבנקאית בנוסח הסטנדרטי של הבנק כך שהערבות בפועל אינה מתאימה לזו הקבועה במסמכי המכרז. במצב כזה, השוני בין שני נוסחי הערבות עלול להביא לפסילת ההצעה כולה. לכן חשוב לקרוא היטב את נוסח הערבות הנדרש, לצרף ערבות בדיוק לפי גובה הסכום הנקוב והתקופה הרצויה ולא להשתמש בנוסח הערבות הסטנדרטי שהבנק מנפיק אלא לעמוד על הזכות לנוסח הנדרש במכרז. קרא מאמרים נוספים

רשימת הגופים שמפרסמים אצלנו

צור קשר - פניה מהירה
מעוניין לקבל מכרזים?
מלא פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם
חזרה למעלה
פנייה מהירה
פרסם מכרז חינם
פרסם מכרז חינם

3 חודשי ניסיון

599
3 חודשי ניסיון